Dinosauři v Čechách, V. Socha

autor: Vladimír Socha
rok: 2017
originální název: - - -
počet stran: 199

Tvorové, jež obývali naši planetu před mnoha desítkami milionů let, představují pro mnoho z nás živočichy záhadné, fascinující a mnohdy až děsivé. Často se s nimi setkáváme ve filmech jako Cesta do pravěku nebo Jurský park, ale notoricky známí jsou též z obrazů a ilustrací Zdeňka Buriana, které si oblíbily celé generace dětí i dospělých. Za to, že tato vyobrazení dinosaurů odpovídají ve velké míře realitě, vděčíme především výzkumům zkamenělin, které člověk od pradávna nachází takřka po celém světě. A ač se to mnohým může zdát překvapivé, Česká republika v tomto ohledu není výjimkou.

Vladimír Socha v této knize předkládá čtenářům ucelený a čtivý pohled na historii objevů zkamenělých pozůstatků různých pravěkých tvorů, které se do dnešní doby našly na území Čech, Moravy a Slezska, doplněný krásnými ilustracemi Vladimíra Rimbaly. Kniha Dinosauři v Čechách tak vyvrací mylné zdání, že v našich končinách dinosauři, ptakoještěři a jiní prehistoričtí živočichové nežili. Opak je pravdou - díky významným paleontologickým objevům minulých let lze totiž s určitostí prohlásit, že i my, Češi, se můžeme pochlubit svými vlastními dinosaury!

Tak je to konečně doma! U nás v Česku vyšla konečně další kniha o dinosaurech! Tentokrát je ovšem kniha poněkud nevšední, protože se nedívá na dinosaury z celého světa, ale je ve své podstatě přímo na jeden konkrétní kontinent a stát - Evropu, a hlavně na její srdce, Českou republiku. Mimo to, kniha se také zabývá nálezy, které podpořily velkou lidskou představivost.

Na několika prvních desítkách stran knihy je obsaženo poutavé vyprávění o nejstarších objevech zkamenělin skrze věky a kontinenty. Jestliže někdy někoho zajímalo, jak se v lidské kultuře objevil gryf či jednorožec, nebo dokonce, proč totemy severoamerických indiánů vypadají tak, jak vypadají (ač to zní vskutku neuvěřitelně, souvisí to úzce s tématem knihy, a navíc - můžou za to hromoptáci!), kniha čtenáře mile překvapí svými skutečně bohatými záznamy o těchto fantastických lidských výmyslech. Nemám tušení, kde tyhle informace autor vykopal, byly však důvodem, proč se právě tahle část knihy stala mou oblíbenou. Co se týče indiánských legend vyrůstajících na kostech pravěkých zvířat, ty jsou také obsaženy, pokud si dobře pamatuji, v jedné z jeho předchozích knih s názvem Dinosauři od Pekelného potoka.

Dinosauři v Čechách představují nejen dinosaury, pterosaury a některé mořské plazy z ryze českého (a evropského) prostředí, ale rovněž popisuje druhohorní kraj České republiky. Celou knihu doprovází krátké texty se zajímavostmi a doplňujícími informacemi. A pak jsou tu ilustrace, které by snad zasloužily vlastní kapitolu, jen tak a samy pro sebe. Od obálky, předsádky a prvních listů až po konec je kniha protkaná nejkrásnějšími ilustracemi Vladimíra Rimbaly, dokonce bych si mezi nimi uměla vybrat i takové, na které jsem byla schopná zírat několik minut - jakožto majitelka kočky jsem si na jedné ze stran přišla opravdu na své!

Protože knih o dinosaurech v českém jazyce (a myslím tím těch lepších) není příliš velké kvantum, a není tedy na pultech v obchodech velký výběr, bude právě tahle možná patřit mezi ty nejlépe zpracované v rámci našeho státu. Není víc co dodat, než že se oběma Vladimírům tahle kniha povedla!