The Isle: Early Access - další zkušenosti

21. srpna 2016 v 20:41 | Viza |  Knihy, filmy a hry
Early Access znamená předběžný přístup. Máte možnost sledovat, jak hra pomalu postupuje vpřed a získáte pocit, že jste trochu pomohli nezávislému týmu dosáhnout svých snů a vy máte možnost si hrát něco, co vás bude určitě bavit a naplňovat; i přesto víte a neočekáváte nic velkého, ani já ne. Jste takovým pozorovatelem v davu, kteří sledují utkání na obří obrazovce. Jak už to tak bývá, některé hry časem skončí na smetišti zapomění, jiné se stanou legendárními a jiné...


Jestli si pamatujete si na mou první "recenzi", pak určitě pokračujte, avšak tolik nadšení a chvály protentokrát nečekejte. Od května už uběhlo pár měsíců a ačkoliv se mé nadšení ze hry udržovalo dlouhou dobu (Steam hlásí, že jsem nahrála okolo 250 hodin na The Isle), v posledních několika updatech a chování vývojářského týmu se moje nadšení výrazně snižuje. S nástupem velice agresivně vnucovaného módu hráčům se komunita rozštěpila a hráčská základna se ocitla v ohrožení. Hra má vyjít oficiálně a čistě příští rok (bude též vycházet Saurian!) nebo v roce 2018. Hra je však pořád na naprostých začátcích, updaty nepřináší žádné přelomové skoky a soustředí se spíše na uvedení nového grafického zpracování, "skiny" pro dinosaury nebo nové modely. Detaily, které v těch updatech jsou, hru stejně výrazněji neovlivní a vy je pravděpodobně ani nepocítíte. Musím ovšem uznat, že od patche 1.10.2210 se objevila zatím řada KONEČNĚ užitečných patchů (např. tyranosauři nyní nejsou neporazitelní, protože dinosauři jsou řazeni do "váhové" třídy a podle toho je určena jejich síla a pro nový mód dokonce zahájili bezpečnostní automatické ukládání každých 15 minut).

V první řadě, novinkou v The Isle je tzv. Progression Mod. Je to čisté survival, které bylo slíbeno již na začátku a kde začínáte s nejslabším. Celý mód vás uvítá obrazovkou, která je rozdělená do čtyř různých skupin: Human, Primitives (tyto dvě skupiny nejsou podle mého ani ve vývoji, jak se zdá), Herbivores a Carnivores.

Kolem Progression nastala velká panika, která se týkala osobně i mě. Vývojáři potřebují odezvu od hráčů, aby mohli postoupit dál (na kterou patřičně nereagují), s tím byl však odstraněn - dočasně - mód Sandbox, v němž jste si dosud mohli zvolit dinosaura a hrát za něj. Bylo řečeno, že The Isle má být jeden z nejobtížnějších survival her, avšak Progression mód vešel mezi hráče naprosto nepřipravený a nepropracovaný. Bylo hodně zvědavců, kteří jej odzkoušeli a překonali tak prvotní nedůvěru k novému hernímu módu. Polovina z nás se ovšem vrátila do bezpečí Sandboxu, kde jste si mohli hrát jak jste chtěli po zvolení dinosaurů (problém KOS a Carebear zůstává i po Progression, který tyto zásadní mentální chyby hráčů bohužel nevyřeší...). A vývojáři se rozhodli Sandbox odstranit úplně, avšak, jak tvrdí, dočasně. Místo sportovně vzaté reakce na negativní recenze vnutili hráčům mód, který se ukázal jako nesmírně frustrující; nejen časově ale i psychicky (pokud nejste "hardcore" hráč, vaše srdce a mozek děsivě trpí, dokud si nezvyknete).

Hned na začátku si všiměte, že tzv. "progression points" se sbírají velice dlouho; na jeden point potřebujete minutu. Na dinosaura na vyšší základní úrovni potřebujete většinou minimálně 30 pointů = 30 minut. To by ještě šlo, nejedná se zdaleka o tak útrapnou misi. Bohužel, další a další dinosauři potřebují pointů víc. I jedna hodina je ještě zvládnutelná, ale v momentě, kdy chcete dosáhnout vrcholného predátora, musíte počítat s železnou trpělivostí na 3,5 až 4 hodin. Jedná se o nesmírně časově náročnou hru. Je sice možné hrát průběžně, s přestávkami hru ukládat, bohužel, tato hra má další úskalí, které je nebezpečné a kritické pro přežití v tomhle stavu až do stavu plné hry; zůstáváte ve hře po určitou dobu po odhlášení a pokud vás v této době někdo najde... domyslete si.

Tato hra vás neodmění. "Prozatím" neodmění. Hladovíte? Žízníte? Jste zranění? Zlomenina? V ten moment vám jdou vydřené dolů a nejhorší je, pokud zemřete - ztratíte veškerý pokrok. Bez ohledu na to, co jste, všechny body a veškerý váš pokrok je smazán a začínáte znovu od nuly. Pro býložravé i masožravé dinosaury ve hře platí, že začínají od nejbezbrannějšího stvoření - od dryosaura. Tento charakter se nemůže nijak bránit a pro nové hráče je těžké objevit způsob, jak se efektivně schovat... pro nové hráče jsou i problémy s nacházením vodních zdrojů a potravy (pro masožravce je to nyní ještě těžší). Mnoho lidí potvrzuje, že se jedná o psychicky náročné hraní. Hráč je totiž ve stresu a většinu času se snaží uvolnit, během něhož závodí s časem ve hře o získání vody a potravy, nebo dokonce hledá dobrý úkryt či se výhýbá nepřátelům - to není sice problém s obrovskými mapami a s maximálně 40ti hráči na nich..., přesto si uvědomujete, kolik času do hry ve skutečnosti dáte a jak málo herního zážitku se vám vlastně vrátí. S Progression módem přišla i nová, obří mapa zvaná jako V3. A je zde jen několik jezer, roztroušené a schované a bohužel, někdy jde i žízeň i hlad dolů příliš rychle. Takový hráč, který využívá ankylosaura nebo jiné býložravce nemá šanci dostat se k vodě včas. Vývojáři však umožnili téměž bezednou "staminu", ta tu však nebude napořád... Jak chtějí problém s nacházením potravy a vody vyřešit? Nijak. Místo přidání řečišť a potoků se starají hlavně o nové skiny, přidání modelů a další sady skinů s omluvou, že se snaží "dokončit" dinosaury...

S nástupem neozvučené (k datu 23/8/16 je nyní přidán základní zvuk!) mapy V3 byl provoz map tzv. Messa Isle (nejmenší mapka s velkým množství lidských staveb, ruin a kempů), R1 (mapa imitující severní listnaté lesy) a MistyValley (vesměs plochá mapa se čtyřmi jezery ve velkém údolí a také s pořádnou dávkou mlh) ukončen. Prozatím jsou funkční jen V3 a R2HD (jehličnaté lesy a malé vysočiny), která bude též končit. R2 je přitom nejpoužívanější mapa, kde se lidé mohou snadno orientovat podle "prstových skal" k nalezení vody a většinou jste vodu nalezli rychle. Lidé na V3 často dlouhou dobu bloudí a zejména pro hráče za masožravce se přežití rovná nesplnitelnému úkolu, pokud nezvolí taktiku číhat a útočit na vše, co vidí (z toho se objevuje opět problém KOS...).

Hra bohužel stále nepodporuje skupinovou hru, a to je veliká škoda. V plánu je údajně "nesting". Když se s někým konečně spojíte a zemřete, často jste z jeho skupiny vyloučeni a na místo, kde jste je našli, musíte dobíhat velkou dálku (na většině serverech funguje lokální chat a není možné komunikovat vzkazy či poštou; nemáte šanci upozornit na to, že chcete zpět do skupiny, pokud není její zakladatel svědomitý a pozorný...).

Ačkoliv je hra v EA, stává se čím dál více nehratelnou. Už ani mě nebaví začínat znova a znova a znova a nanejvýš ve hře strávím 15 - 20 minut, než jí vypnu a nejsem jediná. Podotknu, že když jsem se do hry v květnu přihlásila, bývaly servery plné a byl problém najít volné místo; ve hře bývalo totiž i 1200 hráčů! Jenomže s Progression módem tento počet klesl na výrazných 500 - 650 (vzácně se to přehoupne přes 700) hráčů denně (a to o víkendech; zrovna v pátek večer a v sobotu (!!!) bylo ve hře jen necelých 340 lidí).
Hráčská základna se zúžila, hra se díky drtivému množství negativních recenzí stává velice nepopulární a většina lidí místo podpory zakoupením EA vyčkává na její dodělání. To se však v poslední době jeví jako nesplnitelné. Hra slibuje příliš mnoho a vývojáři v čele s nějakým "Dondi" pravděpodobně toho příliš za jeden den neudělají. Čím dál víc je hráčům patrné jejich flákačství a strohá vidina toho, že budou inkasovat peníze za málo práce; hra neodpovídá stavu, ve kterém by měla být a není ani v polovině stavu, aby napovídala něco o tom, že má v následujícím roku (či příštím) vyjít; "Human" a "Primitives" mají pouze skeče a naprosto základní "modely" v podobě jakýchsi takýchsi panáčků, mají podporovat tzv. crafting (výroba nástrojů etc.) a nebo také krocení dinosaurů. Hra má mít k dispozici i nějaké speciální hratelné dinosaury jako je Hyperendocrine Rex (nebo také Mega Rex); slibují AI (umělá inteligence) pro býložravé i masožravé dinosaury, což bylo potvrzeno hned se spuštěním Progression modu, který se díky absenci AI nedá skutečně hráč pro hráče za masožravé dinosaury...), má se objevit skupinovou hru podporující "nesting". Sandbox, který mnohým lidem chybí a ubírá možnost volného hraní. Dojem hry i v EA se velice rychle barví do černa a hráči nad ní vynášejí smrtící ortely. Myslím tím běžné hráče a uživatele, nikolik "sportovní" profesionální hráče, kteří jsou na počítačích od nevidím do nevidím a prošli snad všechny hry na světě... Pro nové hráče, které by měla hra přitáhnou, se stává nehratelnou.

Vývojářský tým je problém sám o sobě. Jak jsem napsala, vyvstává závažná otázka, čeho chce několik arogantních lidí dosáhnout. Jedná se o vysoce NEorganizovaný tým bez pracovní disciplíny (není omluva, že to dělají případně ve volném času, protože já ve volném času dělám také jinou práci a snažím se dělat maximum...), bez znalostí player-managmentu. Je to tým, který se soustředí na naprosto nepodstatné detaily a grafické úpravy, změny muziky v menu a hádají se s komunitou, jenž se stává otrávenější a mrzutější, protože jim vývojáři nenaslouchají - mnoho obyčejných hráčů má skvělé nápady, jen je vyslyšet a zahrnout do plánů. Pokud samozřejmě nějaké mají...

Early Access hry The Isle je pro nové hráče absolutně nehratelný, nedá se v něm orientovat, systém se hroutí a servery jsou z velké části díky malému množství aktivních hráčů neobsazené. Jediné, co se od posledně vylepšilo, je fakt, že servery padají velice vzácně, bohužel, lagy jsou stále přítomné... Mapy jsou velké, bez dostatečných vodních zdrojů. Hráči se kumulují na mnoha místech a dochází tak k problémům jako KOSing a Carebearing. Nový herní systém byl vývojářským týmem zaveden a doslova vnucen hráčům. Z velké části je tento systém nefunkční. Bez ohledu na pěkné grafické provedení (zvládají to i počítače pod stanovené minimální požadavky...! Obrázek výše je pořízen z mého počítače; hraju na minimální nastavení v okně; jedná se o austroraptora na mapě V3!), je aktuální EA naprostým propadákem. Pro nové hráče mám doporučení: pokud nemáte nikoho, kdo by do toho šel s vámi, nechte tuto hru být ještě rok... dva.

Pro další zájemce mám však dobré zprávy: nová hra, kde budete moci hrát za dinosaury, se objeví už v příštím roku - SAURIAN... Koncem roku by měl Saurian vyjít jako Early Access a měl by trvat až do roku 2017. Zdá se, že nakonec předběhne po skoro čtyřech letech vývoje i The Isle (který "vznikl" vlastně ze Stomping Lands...) a Dinosaur Battlegrounds, o němž se budu muset brzy vyjádřit. Tato hra totiž nejspíše ani nedojde na konec vývoje. Ale o všem později. :)
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.